لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن

امروزه لوله پلی اتیلن در حوزه های مختلف کاربرد دارد. برای آشنایی بیشتر با لوله پلی اتیلن و مزایای آن لازم است که در ابتدا در مورد پلی اتیلن و خواص آن بیشتر بدانیم. در حقیقت روند رو به رشد استفاده از مواد پلاستیکی و به طور خاص «پلی اتیلن» در صنعت مرهون خواص و مشخصات این مواد و کاربردهای آن است که باعث شده در مدت زمان کوتاهی نقش چشمگیری در تولید و میزان کاربری در صنایع داشته باشند. پلی اتیلن یا پلی اتن یکی از ساده‌ترین و ارزانترین پلیمرها و از انواع پلیمرهای گرمانرم یا همان ترموپلاستیک می‌باشد.
پلی اتیلن جامدی مومی و غیر فعال است که از پلیمریزاسیون اتیلن بدست می‌آید و بطور خلاصه بصورت PE نشان داده می‌شود.

طبقه‌بندی پلی اتیلن‌

طبقه‌بندی پلی اتیلن‌ بر اساس دانسیته آنها صورت می‌گیرد. در مقدار دانسیته اندازه زنجیر پلیمری؛ نوع و تعداد شاخه‌های موجود در زنجیر دخالت دارد. این طبقه‌بندی به شرح زیر است:

MDPE که پلی اتیلن با دانسیته متوسط است معمولا در تولید لوله‌ های پلاستیکی و همینطور اتصالات لوله‌ کشی مورد استفاده قرار می گیرد. شایان ذکر است برخی از تولید کنندگان از این نوع مواد جهت تولید لوله پلی اتیلن برای مصارف گازررسانی استفاده می کنند.

این پلی ‌اتیلن یک پلیمر خطی با تعدادی شاخه‌های کوتاه است و معمولا از کوپلیمریزاسیون اتیلن با آلکن‌های بلند زنجیر ایجاد می‌شود.

این پلی‌ اتیلن دارای استحکام کششی کمی است و از دیگرخصوصیات آن می‌توان به انعطاف‌پذیری و امکان تجزیه بوسیله میکروارگانیسم‌ها اشاره کرد

این پلی‌اتیلن دارای استحکام کششی بیشتری نسبت به بقیه پلی اتیلن‌ها است.

موارد کاربرد لوله‌ پلی‌اتیلن توسن

کاربرد لوله پلی اتیلن

امروزه لوله پلی اتیلن جایگاه خود را در کاربردهای تحت فشار به خوبی یافته‌ است. محصولات پلی اتیلن توانسته‌اند با بهبود خواص و ویژگی‌های منحصر به فرد جایگزین مناسبی برای انواع لوله‌ها از قبیل لوله‌های فلزی، PVC ، GRP و چدنی باشند. یکی از برجسته‌ترین مزیت‌های منحصر به فرد این دسته از لوله‌ها، توان تولید محصول متناسب با خواسته‌های مشتریان است. سیستم های لوله کشی پلی اتیلن امروزه در اکثر پروژه ها چون سیستم های آتـش نشانی، پروژه های فشار قوی انتقال آب و سیستم های انتقال فاضلاب های شهری و صنعتی و همین طور انتقال گاز طبیعی در محیط های صنعتی و شیمیایی و یا پروژه های مخابراتی و کاورینگ کابل کاربرد دارند.

لوله پلی اتیلن شرکت توسن صنعت؛ گزینه ای عالی برای کاربردهای گوناگون

لوله‌ پلی‌اتیلن با توجه به مشخصات منحصر بفرد خود کاربرد‌های وسیعی در انتقال سیالات در پروژه‌های بزرگ صنعتی دارد که می‌تواند لوله پلی اتیلن را متمایز از سایر لوله‌ها کند. سيستم‌های لوله پلی اتیلن شرکت توسن صنعت ایده‌آل‌ترین گزینه برای سیستم‌های انتقال آب، فاضلاب شهری و صنعتی، لوله انتقال گاز ، کاورینگ کابل، لوله‌های آتشنشانی و اطفاء حریق محسوب می شوند. محصولات پلی اتیلن این شرکت بهترین انتخاب جهت انتقال آب دریا و دیگر کاربردها در آب های شور می‌باشد.

انعطاف پذیری بالای لوله پلی اتیلن

لوله پلی اتیلن از جنس پلاستیک انعطاف پذیر است و ویژگی انعطاف پذیری لوله پلی اتیلن از مزایای اصلی این لوله ها می باشد. نعطاف پذیری لوله پلی اتیلن سبب شده تا برای فرایند های نصب بخصوص در مواردی که انعطاف پذیری نیاز است مورد توجه قرار گیرد. زیرا در چنین شرایطی استفاده از لوله های فلزی اصلا امکان پذیر نیست. لوله پلی اتیلن در گرید های مختلفی موجود می باشد و هر کدام از این انواع پلی اتیلن جهت کاربردهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

شبكه های آبرسانی شهری و روستائی

شبكه های فاضلاب شهری و روستائی

شبكه های گاز رسانی

شبكه های زهكشی

سیستم های مایعات و فاضلاب صنعتی

شبكه های آبیاری تحت فشار (قطره ای و بارانی)

سیستم های آبیاری متحرك

پوشش كابلهای مخابراتی و فیبر نوری

پوشش كابل های برق

پوشش لوله های فلزی

بعنوان كانال های تهویه

خطوط انتقال محصولات نفتی

خطوط سیالات در فرآیندهای کارخانجات

خطوط آب سرد برای واحدهای صنعتی (پالایشگاه‌ها ،کارخانجات پتروشیمی و نیروگاه‌ها)

شبکه‌های اطفاء حریق – لوله‌های آتشنشانی
خطوط اصلی پرفشار

خطوط انتقال آب با سختی بالا و انتقال آب دریا
لوله لایروبی

موارد استفاده پلی اتیلن

بسیاری از مواد پلاستیکی و پلیمری که امروزه مورد استفاده مردم قرارمی گیرند از جنس پلی اتیلن هستند. برای مثال از پلی اتیلن می توان در فرایند تولید کیسه های پلاستیکی خرید، فیلم های دوربین و ورق های پلاستیکی و حتی در تولید بطری ها استفاده کرد. درجه انعطاف پذیری که در گریدهای مختلف پلی اتیلن وجود دارد کمک می کند که کاربرد نهایی لوله مشخص شود.

ویژگی پلی اتیلن با چگالی های مختلف
در بین تمامی گرید های پلی اتیلن LDPE یا همان پلی اتیلن چگالی کم، از بالاترین انعطاف پذیری برخوردار است. در بین خانواده ی پلی اتیلن چگالی پایین، پلی اتیلن چگالی پایین خطی به عنوان با دوام ترین و مقرون به صرفه ترین پلاستیک در این گرید در نظر گرفته شده است. پلی اتیلن چگالی بالا از نظر ساختاری دارای بافت محکم تری هستند که بعنوان HDPE آن را میشناسیم. پلی اتیلن HDPE در برابر گرما و حرارت بسیار مقاوم است. زمانی که قرار است از پلی اتیلن بعنوان لوله مورد نظر در یک سیستم لوله کشی استفاده کنند معمولا hdpe یا همان پلی اتیلن چگال بالا مورد استفاده قرار می گیرد.

لوله پلی اتیلن با چگالی بالا

لوله های پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) لوله های ترموپلاستیک ساخته شده از عناصری هستند که می توانند ذوب شوند و تغییر شکل یابند. این لوله ها قدرتمند، انعطاف پذیر و مقاوم هستند. این لوله ها از مقاومت شیمیایی بالا و همینطور از مقاومت در برابر شکاف ناشی از فشارهای محیطی برجسته ای برخوردارند. لوله پلی اتیلن با چگال بالا که به زیرساخت های موجود مانند آهن هادی، بتن یا PVC مرتبط هستند، به نظر محصول جدیدی می رسند. اما واقعیت این است که چنین لوله هایی بیش از 50 سال است که به طور موفقیت آمیز در کاربردهای لوله کشی وسیع مورد استفاده قرار گرفته اند. مزایای عملکردی و فیزیکی برجسته لوله های HDPE باعث شده است این لوله ها انتخاب عالی برای سیستم های لوله کشی باشند.

مزایای استفاده از لوله پلی اتیلن

مقاومت در برابر خوردگی

خوردگی یکی از پرهزینه ترین مشکلات مرتبط با سیستم های لوله کشی فلزی است. این شرایط هم در داخل و هم در بیرون لوله ها رخ می دهد و می تواند بر روی بهره وری و کارایی هیدرولیکی تاثیر بگذارد. بیشتر شهرها آب خود را تصفیه می کنند تا بتوانند فرایند زنگ زدگی یا خوردگی که در لوله های فلزی اجتناب ناپذیر است را کند نمایند. برخی از شهرها نیز محافظت کاتدی، پوشش پلاستیکی یا روکش کشیدنِ پرهزینه را انتخاب می کنند تا بتوانند طول عمر لوله ها را افزایش دهند.

بر خلاف محصولات زیرساختی فلزی سنتی، لوله های HDPE زنگ نمی زنند، خورده نمی شوند و نمی پوسند. این لوله ها نسبت به رشد موارد بیولوژیکی نیز مقاوم هستند. این موضوع بدین معنی است که افراد می توانند از خدماتی با عمر بیشتر و هزینه های کمتر لذت ببرند.

مقاومت در برابر فرسودگی

لوله های HDPE انعطاف پذیر و هادی هستند و سفت و محکم نمی باشند. این ها مقاومت بسیار خوبی در برابر فرسودگی از خود نشان می دهند. بر خلاف سایر لوله های پلاستیکی، لوله پلی اتیلن به گونه ای طراحی و درجه بندی شده اند که می توانند انواع مختلفی از رویدادهای ناگهانی و تکراری که در سیستم های توزیع آب رایج است را مدیریت کنند. در بسیاری از موارد، این موضوع شما را قادر می سازد دیواره نازک تری از لوله های HDPE را در مقایسه با سایر انواع لوله های پلاستیکی مورد استفاده قرار دهید.

لوله پلی اتیلن
لوله پلی اتیلن

عمر مفید طولانی تر

عمر مفید طولانی تر

لوله های HDPE محصولاتی امن و مقاوم برای زیرساخت های لوله کشی شما هستند. عمر مفید این لوله ها چیزی بین 50 الی 100 سال تخمین زده شده است که به کاربرد، طراحی و نصب آن بستگی دارد.

اتصالات بدون نشت

یکی از مطالعات مستقل انجام شده نشان می دهد شهرداری های 43 ایالت به خاطر نشت آب، 16 درصد از منابع آبی خود را از دست می دهند. برخی از گزارش ها نیز نشان می دهد این از دست دادن آب به اندازه 50 درصد است. لوله کشی های سنتی، با اتصالات ته لوله یا انواع مکانیکی از اتصالات به هم وصل می شوند و همین امر باعث نشت آب می شود.

لوله های نشت کننده نه تنها منابع گرانبهای ما را از بین می برند بلکه هزینه های زیادی را بر روی منابع شهری تحمیل می نمایند. سیستم های لوله کشی HDPE را می توان با گرمای همجوشی به هم متصل کرد و اتصالات بدون نشت دائمی را ایجاد نمود.

اتصالات همجوشی

سیستم های لوله کشی HDPE را می توان به کمک گرمای همجوشی به هم متصل کرد. گرمای همجوشی در برگیرنده گرم کردن دو سطح HDPE و سپس کنار هم قراردادن این دو سطح برای تشکیل یک سیستم دائمی،ی کنواخت و عاری از نشت است. بر خلاف فرایند فیوژن(همجوشی) توسعه داده شده برای سایر لوله های پلاستیکی، همجوشی برای لوله های HDPE تایید شده و برای بیش از 40 سال توسط صنعت گاز طبیعی مورد استفاده قرار گرفته است.

تقریبا، 95 درصد از تمامی سیستم های لوله کشی توزیع گاز در ایالت متحده آمریکا لوله پلی اتیلن متصل شده توسط همجوشی گرمایی هستند. جوش دادن لوله های HDPE کار زیاد دشواری نیست و یک فرد آموزش دیده می تواند اینکار را به راحتی انجام دهد.

نصب Trenchless

سیستم های لوله کشی سنتی با برش باز نصب می شوند(حفاری گودال) و همین امر باعث ایجاد ترافیک و اختلالات زیست محیطی می شود. سیستم های HDPE را می توان به کمک همین روش سنتی یا با اجرای یک فناوری Trenchless سازگار با محیط زیست نصب نمود. برای نصب Trenchless، یک دستگاه افقی جهت دار، سوراخ مداوم و مستمری را زیر زمین ایجاد می کند. زمانی که سر دستگاه دریل به انتهای سوراخ می رسد، لوله متصل می شود و از طریق همان سوراخ، به سمت عقب کشیده می شود.

انعطاف پذیری این لوله ها به همراه استحکام کششی و مقاومت فوق العاده آن در برابر سایش باعث می شود این گزینه یکی از گزینه های ترجیح داده شده و تایید شده برای نصب از طریق فناوری trenchless است. لوله های HDPE را می توان به کمک فناوری trenchless زیر نهرها، رودخانه ها، دریاچه ها، جاده ها یا سایر مکان ها با کمترین اختلالات زیست محیطی و عمومی نصب کرد.

زمانی که سیستم های HDPE عاری از نشت نصب شده به روش فناوری کم تهاجمی trenchless را با نصب لوله های غیرپلاستیکی به روش برش باز مقایسه می کنیم به این نتیجه می رسیم که نصب لوله پلی اتیلن به روش trenchless بسیار مقرون به صرفه است.

بازسازی خطوط لوله ای

فناوری Trenchless برای بازسازی خطوط لوله قدیمی و فرسوده نیز مورد استفاده قرار می گیرد. زمانی که صحبت از بازسازی لوله های قدیمی به میان می آید، فناوری های مختلفی وجود خواهد داشت که می توان یکی از آن ها را انتخاب کرد. این فناوری ها در برگیرنده slip lining و ترکیدن لوله(pipe bursting) است. هر دوی این فناوری ها برای احیا یا جایگزینی زیرساخت های فعلی و قدیمی در شهرها عالی هستند.

انواع اتصال برای لوله پلی اتیلن

علاوه بر اتصال لوله های HDPE با همجوشی گرمایی، این لوله ها را می توان با اتصالات Stab یا مکانیکی به هم متصل کرد. طیف وسیعی از این اتصالات در دسترس افراد قرار دارد و انتخاب آن به اندازه لوله و کاربرد آن بستگی خواهد داشت. لوله های پلی اتیلن با چگالی بالا را می توان به راحتی به/ از سیستم های لوله کشی غیر HDPE انتقال داد. اینکار به کمک آداپتورهای اتصالات مکانیکی، اتصالات Stab و اتصالات مکانیکی و فلنج انجام می شود.

سازگاری لوله پلی اتیلن با محیط زیست

لوله پلی اتیلن با چگالی بالا علاوه بر مشخصه های فیزیکی برجسته ای که دارند قابل بازیافت هستند و تاثیر بسیار اندکی بر روی محیط زیست می گذارند. ویژگی های لوله پلی اتیلن که منجر به سازگاری آن با محیط می شود عبارتند از:

  • ساخت لوله های HDPE نسبت به لوله های غیرپلاستیکی به انرژی کمتری نیاز دارد
  • لوله های HDPE بسیار سبک وزن هستند و اغلب هزینه های انتقال آن ها بسیار مقرون به صرفه تر از لوله های فلزی است.
  • انعطاف پذیری لوله های HDPE به همراه استفاده از همجوشی گرمایی برای اتصال لوله ها، به معنای اتصالات مورد نیاز کمتر است.
  • در فناوری نصب trenchless، مشخصه های فیزیکی لوله های HDPE شما را قادر می سازد از لوله های کوچک تری استفاده کنید. این موضوع باعث کاهش اختلالات نسبت به سایر روش های نصب می شود.
    لوله های HDPE متصل شده با همجوشی گرمایی اتصالات عاری از نشتی را فراهم می سازد.
  • HDPE در طول فرآیند تولید، همجوشی یا قرار گرفتن در زمین یا آب، مواد سمی خطرناکی را برای هوا و آب تولید نمی کند.
  • لوله های HDPE را می توان دوباره برای کاربردهای لوله کشی غیرفشاری، بازیابی کرد.

درخواست محصول

لوله پلی اتیلن
آبرسانی یک وظیفه و مسئولیت است و ما سعی کرده ایم این امر را به بهترین نحو انجام دهیم.

به راهنمایی و یا مشاوره نیاز دارید؟

کلیه حقوق مادی و معنوی این سایت مربوط به شرکت توسن صنعت آپادانا می باشد.